75Mijls IJsselmeer & 30Mijls Markermeer
RS Aero 1869
Verslag 30Mijls Markermeer – RS Aero
30 juni 2019
Een verlag van de 30Mijls Markermeer door Gerard Vos:
"30 juni jl leek mij een prima dag voor de 30 Mijl op het Markermeer. Ik vaar solo met een RS Aero, dat is een licht gewicht dinghy (zie rsaero.nl). Die moet dus ergens het water in en omdat de KG18 het dichtst bij de wal ligt mbv Google Maps gezocht naar een plekkie… en dank om je uit bij de Vluchthaven Wijdenes. Toen ik daar aankwam bleek de locatie volledig volgebouwd ivm de “Kippebillen Strandparty” (http://kippebillen.nl/)
Gelukkig kon ik even verderop aan de dijk toch nog het water in.
Daarna op weg naar de KG18 en besloten om het rondje tegen de klok in te zeilen. Bij de KG18 dus ruime wind op weg naar EA1 (dus tegen de klok in):
De Speedpuck “speed statistics” voor dit stukje:
Best Speed n°1 = 23,12km/h [12,48Knots] (12,8 meters in 2,0 sec.)
100 meter run n°1 = 21,3km/h [11,5Knots] (106,5 m. in 18,0 s.)
200 meter run n°1 = 20,44km/h [11,04Knots] (204,4 m. in 36,0 s.)
1000 meter run n°1 = 17,68km/h [9,54Knots] (1.001,7 m. in 204,0 s.)
5 second run n°1 = 22,33km/h [12,06Knots] (37,2 m. in 6,0 s.)
10 second run n°1 = 21,83km/h [11,79Knots] (60,7 m. in 10,0 s.)
Dus dan ben je na 26 minuten bijde EA1: (en is daarna de vaart er wel uit)
Het rak naar Sport-G bleek tegen mijn verwachting in volstrekt tegen de wind. Eerst maar eens een flink eind terug naar de wal, eb vervolgenskon ik de boei niet vinden, dus dan krijg je zoiets:
Eindelijk na ruim 1 uur geworstel om de Sport-G en ruim naar EA2:
Helaas krimpende wind, dus ik kwam klotsend voor de wind de EA2 aan, waar je dan gelukkig weer 14 graden kan oploeven:
De wind nam vervolgens nog verder af, dus ook dit rak ging niet denderend snel. Gijp bij Sport-J:
Daarna op weg naar de Sport-I. Dat bleek lastig, want op al mijn water kaarten is sprake van 1 gele boei, maar ik zag er en heeeel veel meer. Inmiddels weet ik nu dat de boei verplaatst is L
Ik ben ze maar allemaal voorbij gevaren. En bij de laatste de bocht om –na 4 uur varen- , terug naar de KG18:
Daarna dat hele stuk aan de wind terug.
En na 5:15 uur zijn we er"
// Gerard - RS Aero NED 1869