75Mijls IJsselmeer & 30Mijls Markermeer

RS Aero 1869

30 mijl met 6 ½ meter

11 mei 2020

Een verslag van de 30Mijls IJsselmeer door Pim van den Brink

Een week van te voren werd het al duidelijk. Er kwam de 10e mei een dikke wind aan. Alle reden dus om eens een tijd te gaan zetten op de 30 mijls baan op het IJsselmeer. Wedstrijdzeilen zit er voorlopig niet in dankzij het Corona / Covid 19 virus dus wat voor mooier alternatief valt er te bedenken?

Omdat de Kolibri 6.5 (het wordt toch eens tijd voor een scheepsnaam) als thuishaven de trailer heeft vergt een en ander wel wat voorbereiding. Na enig telefoneren bleek er in Lelystad kraanmogelijkheid te zijn. Op weg dus.

Klaar voor lancering!

Kranen, mast erop, zeiltjes aanslaan en op naar Urk. Nog immer zomerweer met bescheiden wind.

Zondagochtend 06.45. Maat Michiel meld zich op de kade. Barang aan boord, bakkie, happie en weg zijn we. Start wordt bij de EZ-1 zo’n 2,5 mijl west van Urk:

De dag begint met een kleine 10 kn noord oost . Weinig golfslag en bezeild naar het noorden, de EL-B. Maar ja, het blijven verwachtingen dus helaas worden we gedwongen om toch nog een paar kleine klapjes maken. Enfin vol goede moed verder, de dag is nog jong.

2e Rak, 5,5 mijl naar de EZ-B. En…hoera, de spi kan erop.

De wind houdt zich nog betrekkelijk koest, dus een en al rust en harmonie. Trimmen en sturen kan wel even single-handed dus tijd voor koffie, thee en bammetjes. Bij toerbeurt uiteraard. Een opvallende oranje boot met uitgebouwd grootzeil komt ons tegemoet. Ja hoor, de Goudvis van Rob Vis. Zou die ook de 30 mijls varen vandaag?

Als de laatste kruimels weg gespoeld zijn kan de spi weer in de zak en ronden we sierlijk de boei. Fokje strak en 3,5 mijl aan de wind naar de EZ-A.

Naar verwachting zou de wind gaan krimpen naar het noorden en vervolgens toe gaan nemen tot een ware stormkracht in de namiddag. Zover is het echter nog niet. Het krimpen wordt helaas voor ons al wel ingezet waardoor ook dit rak net niet bezeild is. Wederom helaas.

Wat kan zo’n boei toch ver weg lijken op zo’n moment. Maar volharding wordt beloond en ook deze ‘kaap’ wordt gerond.

Inmiddels is het toch ook wel een knoop of 5 harder gaan blazen. Floep, en daar staat de spi weer. Net binnen de gijp surfen we het 1,4 mijl korte rakje naar de Sport-D. Op naar de KG. We loeven wat op en het gijpgevaar is daarmee geweken dus de giek behoeft geen fysieke overtuigingskracht meer om netjes op de afgesproken plaats te blijven staan.

Jammer dat die fijne rakjes altijd zo kort zijn. Surfend en glijdend naderen we de KG met gezwinde spoed.

Opperste concentratie bij Michiel

Fokje weer omhoog, spi naar benee en daar gaan we met een knikje in de schoot het één na laatste rak in. 7,3 Mijl ‘as the crow flies’. De wind houd zich nu keurig aan de afspraken en begint de 20 kn. te naderen. Hoopvol gestemd varen we door. Het kan altijd beter, maar ook veel slechter gaan. De EL-B weet zich dankzij de molens op de achtergrond goed schuil te houden. Michiel is echter gezegend met arendsogen en spot de rood-witte dobber. Rest nog het laatste rak. Een kleine 7 mijl met een steeds dikkere wind van achter. Vol verwachting klopt ons hart als we de rode ballon weer oplaten.

Op naar de finish

En jawel, de boot tilt de rokken op en gaat over in gestrekte draf. Met een vaartje van 7,8, 9, 10 en uitschieters tot boven de 12 knopen raffelen we het laatste rak af. Helemaal geweldig zo’n finale. Na 6:15 passeren we de finish. Daarna gelijk door naar Lelystad waarbij we en passant het dagrecord nog even op 13,5 knopen plaatsen.

Met een broach besluiten we de tocht. Natte rode lap naar binnen, en met een pestgang de haven in voordat de echte hel losbreekt.