75Mijls IJsselmeer & 30Mijls Markermeer
“Starten wanneer en waar je wilt, 75 of 30 mijl zeilen,
een heel jaar in competitie!”
Verslag 30Mijls Markermeer – Jipper
24 augustus 2018
http://app.i-sail.com/eventDetails/312/raceDetails?race=20180824
“Zeg Godtsie, zou jij je agenda kunnen schoonvegen aankomende vrijdag?" vroeg ik na afloop van de woensdagavondwedstrijd. Ik had voor mezelf al even zitten puzzelen en zag mogelijkheden. Windfinder beloofde een westenwind, zo eentje die nodig is om een tijd neer te zetten in de top van het klassement. De kindjes waren nog een vakantieweekje met opa en oma aan de kust in België, we hebben dus nog even onze handen vrij, all lights on green!
Op donderdagavond aan de keukentafel strategiebespreking. Het begon al te kriebelen.
Met de klok mee of tegen de klok in lijkt met een pal westenwind niet veel uit te maken. Alle rakken zijn bezeild. Het gaat met name om het rak tussen Sport J en Sport I. Pak je deze met ruime wind (tegen de klok in) of hoog aan de wind (met de klok mee).
In de meeste voorspellingen lijkt de wind in de loop van de dag wat te gaan krimpen en toe te nemen. We schatten in dat met de klok mee de meeste ideale rakken heeft en dat we het meest cruciale rak, van Sport I naar Sport J als eerste gaan doen. Dan is de wind nog pal west, 270 graden en de te varen koers is 222 graden. Moet te doen zijn!
Nog even met Otto checken. Hij heeft een mooi programma, Expediation, dat op basis van het polaire diagram van de J120 kan uitrekenen hoe lang we erover zouden moeten doen. Tussen de drie uur 41 minuten en drie uur 49 minuten, afhankelijk van hoe laat je vertrekt, waar je vertrekt en in welke richting je het rondje doet, meldt Otto. Geen grote verschillen dus wat ons sterkt in onze strategie. Onder de vier uur zou wel gaaf zijn maar het polaire gaat uit van full crew, optimale zeilvoering en zout/diep water. Uitdagend!
Otto heeft met Zeilblij het record op vier uur en 29 minuten. In een eerder poging van mij met een van m’n bemanningsleden moesten we de Zeilblij voor ons houden en deden we er vier uur en 36 minuten over. We hadden toen een klein kruisrak en een rak met weinig wind. Zou het dit keer lukken?
“Zeg Dijkie, je laat me toch niet weer met een bak wind hoog varen hé, net als bij die 50Mijls DH? Laat me er niet achter komen dat de je screenshots van windfinder hebt zitten fotoshoppen…”. Tja, toen voorspelde windfinder ook niet meer dan 12 knopen wind en bleek de werkelijkheid een beetje anders ;)
Vrijdagmorgen was het vroeg op voor een ‘vrije dag’. We wilden tussen tien en elf starten, nog een hoop te doen. Onderweg van Amersfoort naar de Blocq steeds de werkelijke wind checken op de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad. West 12 knopen, beetje vlagerig. “Genua 1 of high aspect”? vroeg ik. Hoog aan de wind is met high aspect beter vanaf 11-12 knopen wind. Maar op rakken ‘met een knik in de schoot’ kunnen we meer power hebben en is de genua 1 beter. Het voorzeil wisselen tijdens de wedstrijd is niet te doen dus we moeten een call nemen waar we de hele wedstrijd mee gaan varen. Ik neig naar de genua 1 maar bij Maaike zit dat rak van Sport I naar Sport J niet lekker en geeft aan met de high aspect te willen varen. Ik mompel nog iets van “dan zetten we toch een rif…” maar weet dat de strijd al gestreden is…
We varen de Blocq uit en zetten koers op de Sport I. De wind pakt meteen op en ik zie de meter, ondanks dat we downwind varen, toenemen naar 20 knopen. Golven bouwen snel op. Twee mijl voor de start bij de Sport I zetten we alvast een rif, het zal nodig zijn.
We varen de Sport I een paar honderd meter voorbij met halve wind. I-Sails, de tracker, loopt en we zijn klaar voor de start. We zetten koers op de Sport I en proberen op de hele minuut te starten (er wordt gemeten in hele minuten). 10 uur 06 minuten en 8 seconden, niet slecht, 8 seconden verloren of 52 seconden gewonnen, maar net hoe je het bekijkt.
We gaan zo hoog mogelijk varen en halen een koers van 226 graden, het lijkt bezeild! We beuken tegen de golven op en ik zie de windmeter boven de 30 knopen komen (apparent). Bakken met water over ons heen en Maaike staat als een verzopen katje te sturen. Ik kijk haar glimlachend aan, zie een van haar wenkbrauwen al licht fronsen en ik zeg: “zei toch, high aspect, overduidelijk …“.
Het eerste kwartier blijven we zo hoog mogelijk varen, iets hoger dan noodzakelijk, bang voor windshifts. Echt hard lopen we niet, gemiddeld rond de 6 knopen wat wordt veroorzaakt door de golven die steeds weer tegen ons aan beuken. Na het kwartier zien we dat we voldoende hoogte hebben gewonnen en laten we ons bij het inkomen van elke golvenserie vallen en houden daarmee de boot op snelheid. De gemiddelde snelheid loopt op. Vlak voor het ronden van de Sport J halen we het rif eruit aangezien het volgende rak halve wind zal zijn. Om 10.56 uur hebben we de eerste 5.42 mijl afgelegd en ronden we de Sport J. Een gemiddelde snelheid van 6.5 mijl/uur.
We zetten koers richting EA2, halve wind, vol tuig en Jipper komt nu lekker op stoom. Buiswater wordt wat minder en Maaike begint weer af en toe tegen me te praten. “Kopje thee”, vraag ik? ;)
Maaike stuurt en ik trim het grootzeil. Constant meer dan 25 knopen wind, roerdruk is goed geeft Maaike aan maar ik merk dat ik teveel moet lozen. Toch maar weer een rif erin. Om 11.15 uur ronden we de EA2, het rak doen we met een gemiddelde snelheid van 8.59 mijl/uur, we knallen over het meer!
Vijftien graden opsturen, de true wind angle loopt naar 70 graden. Prima koers en Jipper houdt zich goed, blij dat er een rif in zit. Om 12.05 ronden we de Sport G Nek. We hebben bijna de helft van de baan afgelegd in twee uur tijd. De twee moeilijkste rakken hebben we echter gehad en ik voel dat we op koers liggen voor een tijd binnen de vier uur, spannend!
Koers naar de EA1. We hebben ruime wind en het wordt een stuk aangenamer. Full crew zouden we de reacher erop zetten en nog een extra knoop snelheid eruit persen. Nu niet, ben mallepietje niet.
Sturen vraag concentratie maar er hoeft minder getrimd te worden. De high aspect staat net vol, een heerlijke koers. Tijd om wat te eten en op adem te komen. Voor m’n gevoel speren we door het water en bereiden ons voor op de gijp bij de EA1. Met deze wind, 25 knopen, toch tricky. Maaike stuurt, valt af en ik zet de high aspect naar stuurboord. We draaien door en de giek komt over. Ik heb de kar aan de hoge kant gezet, de trimlijn door de blokjes gehaald zonder deze in de klem te zetten en hierdoor komt de kar met vrij veel weerstand naar beneden en is de klap vrij gering. Een trucje geleerd van Otto. Het gaat goed, het geeft vertrouwen en vol goede moed gaan we het een na laatste rak in. De snelheid op het rak Sport G Nek - EA1 was 8.27 en de overall gemiddelde snelheid is opgelopen naar 7.58. Hiehoew!!
Het rak naar de KG18 gaat relatief makkelijk. We ronden deze om 13.01 uur, snelheid 8.52 mijl/uur en zetten koers op de finish. Halverwege het rak gaat het sturen steeds zwaarder en we merken dat er snelheid ontbreekt. Ongetwijfeld een paar waterplanten opgepikt in het ondiepere stuk bij Enkhuizen. Doorvaren, we zijn er bijna! Om 13.57 uur finishen we bij de Sport I in een tijd van 3.51 uur met een gemiddelde snelheid van 7.89. Gecorrigeerd voor LWL is dat een snelheid van 7,75 en in de ORC klasse 7.63.
Tevreden zetten we koers op de Blocq, een iets lagere koers dan richting de Sport J. We merken dat de wind inderdaad gekrompen is waardoor de Blocq nog maar net bezeild is, de Sport J zou dit niet meer geweest zijn. Het was gelukkig een goede call om bij de Sport I te starten al moesten we daar wat extra mijltjes voor varen.
We gaan uit wedstrijdmodus, komen langzaam in de chillmodus en nemen een voorschotje op het landingsbiertje. Een uurtje later ligt Jipper in z’n stal en gaan we op huis aan. Een rondje 30Mijls kan gewoon tijdens kantoortijden afgehandeld worden ;)
Toen Otto bijna een jaar geleden zijn idee met me deelde op de steigers van Enkhuizen was ik gelijk enthousiast, daar moeten we werk van maken! Het concept staat inmiddels en er wordt volop gevaren! Zelf beleef ik veel plezier aan het varen van de baan maar beleef ook veel plezier aan het enthousiasme waarmee dit binnen de zeilerscommunity wordt opgepikt.
Inmiddels zijn er 23 starts geweest in de 75Mijls IJsselmeer en 17 starts in de 30Mijls Markermeer.
Op het zeilersforum is er een topic aan gewijd met meer dan 800 reacties en 24K views. Erg leuk om de enthousiaste verhalen hierop te lezen. Wat me opvalt is dat iedereen zo zijn eigen reden heeft om de baan op te gaan: Het competitieve, ter lering, het plezier. Men vaart solo, dual handed en full crew. Er worden tips uitgedeeld, fanatieke data analyses gemaakt en men wordt op een leuke manier uitgedaagd. Zilt Magazine plaatst elke maand een stukje over de ontwikkelingen van dit evenement, hoe gaaf is dat.
Kortom, het leeft!
Ik hoop dat dit op een laagdrempelige manier een bijdrage levert in het enthousiasmeren voor de watersport en het bevorderen ervaring op te doen in het wedstrijdzeilen. Aan een ieder die twijfelt zou ik zeggen, ga de baan op en ga lekker varen. Laat je niet uit het veld slaan door ‘het klassement’ maar vaar je eigen koers, geniet en leer. Maar pas op, eenmaal op de baan geweest werkt verslavend!